DAAAAAAAG klassement - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van AsHotAsIce - WaarBenJij.nu DAAAAAAAG klassement - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van AsHotAsIce - WaarBenJij.nu

DAAAAAAAG klassement

01 Februari 2017 | Noorwegen, Honningsvåg

Daar zijn we weer!

Om dit verslag te kunnen begrijpen is het handig dat je weet hoe het spelletje werkt. Iedere dag rijden we een etappe. Iedere etappe bestaat uit meerdere checkpoints. Van de organisatie krijgen we een coördinaat om naar het volgende checkpoint te rijden. Het coördinaat voeren we dan in drie navigatiesystemen in. Daaruit komen dn drie afstanden en drie tijden. De gemiddelde afstand en de gemiddelde tijd is dan de ideale tijd en afstand. Vervolgens is het aan ons de keus welke route we gaan rijden. Per etappe (dag) moeten we dan een half uur pauze bijtellen. Iedere minuut en kilometer dat we aan het einde van de etappe te vroeg/snel zijn krijgen we drie strafpunten. Iedere minuut/kilometer dat we te laat zijn krijgen we 1 strafpunt.

Gistermorgen werden we om 7.00 uur bij het ontbijt verwacht. Daarna stond er een hovercraft klaar om een ritje te maken over het bevroren meer. We hadden allebei nog nooit in een hovercraft gezeten. Ook weer mooi om mee te maken! Vanuit Zweden vertrokken we richting Finland. De ideale route voor ons kwam qua tijd prima uit. We zouden wat te vroeg aankomen maar dan mag je wel gewoon wachten. Als je onderweg stil kom te staan dan heb je die tijd nog om te compenseren. Alleen de afstand van deze route was 24km te kort. Als je daar niets aan doet dan krijg je 24x3 strafpunten. We hadden dus bedacht dat we op het eind van de etappe nog een rondje van 24 km zouden rijden. De route was schitterend. Gewoon zoals je van een noordkaap-expeditie verwacht, sneeuw en gladdigheid. Onderweg kwamen we nog een paar keer rendieren tegen die op de weg liepen. Rond 17.30 kwamen we aan bij ons eerste checkpoint. Daar kregen we een nieuw coördinaat. We werden naar Noorwegen gestuurd, 300 meter van de Russische grens. Onderweg kwamen we in een behoorlijke sneeuwstorm terecht. Marc en Peter van team 10 raakten van de weg. Erik heeft ze eruit gesleept. Dat duurde in totaal 25 minuten. Voor ons heeft dat geen gevolgen. In de reglementen staat dat je de tijd voor het helpen van andere teams bij de ideale eindtijd op mag tellen.

Rond 20.00 uur kwamen we aan bij ons hotel. Er stonden een tweetal activiteiten op het programma; sneeuwscooter rijden op de bevroren Fjorden en koningskrab vangen en eten. Ik denk niet dat ik jullie uit hoef te leggen hoe gaaf dat allemaal is, helemaal omdat we ook het noorderlicht hebben gezien!!! . In drie dagen tijd hebben we dus meer dan 3500 kilometer gereden over de meest schitterende routes en drie hele gave activiteiten gehad.

Vanochtend kregen we rond 10.00 het eerste coördinaat. De checkpoints vandaag lagen wat dichter bij elkaar. We zitten nu bij de noordelijke Fjorden. Jorg van de organisatie verklapte stiekem dat we vandaag zowel langs de Fjord escord als de Fjord mondeo zouden komen.

Toen we het coördinaat voor checkpoint drie kregen zaten we met een
dilemma. Als we de boot zouden pakken dan konden we de ideale tijd en afstand halen. Als we er omheen zouden rijden dan hadden we zeker 50km teveel km gereden voor de ideale afstand. Wij besloten om de boot te pakken. Maar omdat de wifi amper werkte (we zitten niet in amsterdam) konden we de vaartijden niet vinden. We waren ongeveer een uur onderweg en werden gebeld door Erik en Rick’s vrouwen,” wat we toch allemaal aan het doen waren”. Ze hadden op volg.expeditie-noordkaap gezien dat we enorm afweken van de andere teams. We vertelden ze dat we de boot gingen pakken. Na een kwartier belde Monique dat de boot 1 keer per dag gaat en wel te verstaan om 3.00 uur in de ochtend. Wij hadden dus 3 uur en 150 km. omgereden.

Daaaaaaaaaaag klassement. Maar het is hier wel schitterend!!!!!!!

• 01 Februari 2017 - 17:18

Kees:

Jullie zijn dus jammer genoeg de boot in gegaan door die keuze. Zonde zeg, ben je mooi in de boot genomen......

Prachtig verhaal, genieten daar lijkt me, zelfs voor een zonaanbidder zoals ik. Geniet ze nog daar!

• 01 Februari 2017 - 18:09

Fred:

Als je alles van te voren weet

• 01 Februari 2017 - 22:49

Imca:

Hebben jullie lekker een stuk meer van de omgeving gezien dan de rest :-)
    Pakken ze je mooi niet meer af!

• 02 Februari 2017 - 16:51

Imca:

Ohoh, ik zie het veld uit elkaar rijden. Ga je nog wel goed???